Мария Палиева Да им е честито! и още нещо

Вторият международен фестивал за маримба и ударни инструменти се проведе в град Плевен от 5 до 12 юли 2012 г. под патронажа на кмета на община Плевен проф. д-р Димитър Стойков. Благодарение на финансовата помощ на фондация “Америка за България” – 62 000 лв., холандската фирма “Адамс”, община Плевен и много други, младите перкусионисти и техните преподаватели от Национално училище по изкуствата “Панайот Пипков” обновиха целия си инструментариум – два ксилофона, вибрафон,   комплект тимпани, том-томи,   концертен голям барабан,    там-там.

На откриването на фестивала се радвахме на новата мека и плътна звучност на прекрасните инструменти. Свириха ансамбъл “Акцент” и преподавателите от майсторските класове на фестивала – Василена Серафимова, Свет Стоянов и специалният гост Тома Енко – джаз пианист.

Високото ниво на музициране и интересно подбран репертоар, предизвикаха много аплодисменти от пълната и гореща зала.

В програмата – Д. Манчини, В. Монти и Св. Балтаков – аранжименти на Августина Серафимова, Е. Сежурне, Р. Корсаков – Хр. Йоцов, Рудигер Паузар, Вл. Петров, Добри Палиев. Концертът завърши с “Китка народни ритми” – една композиция, сътворена с много любов от Георги Обретенов и Симеон Серафимов точно преди 18 години! Тя е емблематична за ансамбъл “Акцент”, защото всеки негов член я е изпълнявал през годините, звучала е в редица европейски страни, свирят я перкусионистите от „Виа Нова” (Австрия) и „Амадинда” (Унгария).

На втория ден, след индивидуалното представяне на всеки един от двайсетте участника и майсторския клас на Тома Енко, се състоя втория концерт. Невероятно силно преживяване! Българката Василена Серафимова и френският пианист с еврейско потекло Тома Енко представиха авторски композиции на Енко, някои, от които повлияни от българския фолклор (“Дилмано, Дилберо”, “Девойко, мари хубава”), I част от Соната ре мажор за две пиана от Моцарт KV 448 и А. Пиацола. Красота, изящество, виртуозност и музика, много музика! Василена –   темпераментна, технична, извайваща и Тома Енко – целият изтъкан от музика! Великолепен дует, на който му предстои запис на компактдиск и надявам се „поне” околосветска обиколка. Как бих искала този концерт да се състои и в София, Пловдив, Варна…
Майсторските класове се провеждаха в много приятна атмосфера.
И Василена Серафимова, и Свет Стоянов съумяха да предразположат изпълнителите и на високо професионално ниво да постигнат максимум от тях и представяните произведения.

След изморителния им 7-8 часов работен ден – индивидуални уроци и ансамбли, те оставаха да репетират за самостоятелния си концерт на 10 юли. Не се бяха виждали 13 години, а се усещаха, като че ли са партньори цял живот! Чухме А. Копел, Н. Живкович, Ксенакис, Ана Игнатович – красота и изящество, вихрушка от звуци, наситени с емоция!   

В предпоследния ден – 11 юли,  се състоя заключителния концерт на участниците в майсторските класове – ученици от Плевен, София и Франция. Много жалко, че от останалите училища по изкуствата нямаше представители (поне по един преподавател да бяха командировали!) -   имаше какво да  научат и преживеят!

В програмата – Бизе (аранжимент А. Серафимова), Е. Сежурне, Рудигер Паузар, К. Абе,  А. Алберт, Борис Динев, Добри Палиев.

Всички активни участници получиха диплом за завършен майсторски клас, а Ива Банова и Кирил Ангелов бяха удостоени със стипендии от Василена Серафимова и Свет Стоянов.

Концертът, наситен с енергията и оптимизма на младостта, беше воден много топло и умело от Свет Стоянов, който неслучайно е движеща фигура в модерния перкусионен свят (солист на симфоничните оркестри на Чикаго, Сиатъл и Принстън, директор и преподавател на департамента по ударни инструменти в университета на Маями, САЩ). От време на време, елегантно го допълваше и Василена Серафимова – първата българка завършила Висшата консерватория за музика и танц в Париж / 2008г. – „Млад музикант на годината” в България,  носител на първа награда на Петия световен конкурс за маримба в Щутгарт, втора награда на международния конкурс ARD в Мюнхен и т.н./     

Ние, всички преподаватели, бяхме горди с нашите български малки и големи деца – талантливи, можещи, енергични!

Бих си позволила едно отклонение: тъжно е, че от много години захранваме света с музиканти – всякакви. България е „люпилня за таланти”, но не успява да ги задържи със заплата от 450 лв. и те, както и нашите спортисти, лекари, компютърни специалисти,  отиват да работят за други държави. Най-много, „от добро сърце” правят понякога майсторски класове! Не съм неблагодарна и не мога да ги упрекна, че не искат да работят за 6 лв. на час, когато могат да печелят много повече… Един от хората, които от много години помагат е Татяна Колева, която всяка година идва от Холандия за „Мартенски музикални дни” и води със себе

си някой колега или състав на високо ниво.(Затова съм благодарна и на Ива Чавдарова – директор на фестивала!) Представя и препоръчва композиции, осигурява инструменти на „преференциални цени” и… отлита! Така беше с Василена и Свет; с Ерол и Гого; с Пламен и Кирил… Докога ли България като кукувица ще раздава най-талантливите си деца на света?

Тази година станах на 60  – нямам представа как се случи! – но това ме накара да се замисля за приемствеността. В Софийското музикално училище има необходимост от още един преподавател по ударни инструменти: напливът на ученици, желаещи да се запишат, не спира да расте и въпреки трудностите, специалността е във възход у нас и в чужбина. Няма обаче преподаватели на високо професионално ниво, желаещи да работят за заплата от около 500 лв. Много бих искала след някоя и друга година, когато се пенсионирам, да ме смени някой, който сега е на върха! Така трябва да бъде. Ще бъде ли?

До преди една година се провеждаше международния конкурс „ПЕНДИМ” в Пловдив. Вече пари за този единствен и  специфичен конкурс, с жури от световна величина не могат да се намерят! Ударнячетата от 6 до 30 год. не можаха да премерят сили с чужденците на наш терен. Нищо, те ще отидат при тях! Само че... дали ще се върнат?

Защо тези пусти пари все не стигат за култура? Не разбират ли национално отговорните фактори, че с инвестиране единствено в  информационни технологии и с грижи за битовия минимализъм, рискуваме да изгубим душата си, а тя е в ритъма на българския тъпан, в музиката, в изкуството?!

Ето защо съм изключително радостна, че въпреки неблагоприятната обстановка за творчески изяви, Августина и Симеон Серафимови -  основната двигателна сила на международния фестивал в Плевен, УСПЯХА!

Симеон Серафимов, с много труд и професионализъм, повече от 30 години захранва Света с ученици, които радват с многобройните си отличия и успехи! Августина Серафимова преподава, занимава се с организацята, прави аранжименти за ансамбъл “Акцент” и “за разтуха „ приготвя по нещо  вкусно!

Много добро впечатление направи, че и организаторите, и водещите майсторските класове, винаги намираха повод да благодарят и отдадат дължимото уважение на великолепната корепетиторка Стефка Крумова, на Доцо Вътков, който е един от създателите на Плевенското музикално училище и бивш преподавател по ударни инструменти, както и на създателят на българската перкусионна школа проф. д-р Добри Палиев – инструменталист, композитор и педагог, който проправи пътя за развитието на ударните инструменти в България.

Последният концерт на 12 юли беше с Плевенска филхармония. Диригент – Григор Паликаров. Бяха изпълнени Бизе – Шчедрин “Кармен- сюита” със солисти Свет Стоянов, Василена Серафимова и четирима участници от фестивала. които се справиха много добре За двете предвидени репетиции  Ива Банова /НМУ”Л.Пипков/, Кирил Ангелов /студент в Холандия/, и Николай Иванов /НУИ „П.Пипков”/ и Мари-Ванл-Каролин Клог /Франция/  се справиха много добре . Концертът завърши с „Perfumes I Spices” от Авнер Дорман – българска премиера / концерт за две маримби, мембранни инструменти и оркестър/. И тук Василена и Свет се представиха според очакванията – с невероятен ансамблов усет и виртуозитет! Жалко, че времето за репетиции с оркестъра не стигна и третата част „Toxins” не беше изпълнена, но пък имаше бис – финната и елегантна Пасакалия от А. Игнатович.

Осемте дни на Втория фестивал за маримба и перкусии в Плевен бяха прекрасен завършек на учебната година. Всички участници и преподаватели бяхме благодарни на организаторите за отличната работа, на спонсорите за щедростта, на водещите майсторските класове за знанието, енергията и любовта, с която ни обсипаха! БЛАГОДАРИМ! И… очакваме с нетърпение  Третия  фестивал в Плевен!

В заключение ми се иска да отправя една молба към всички артистични и художествени директори на симфоничните оркестри, камерни ансамбли и техните диригенти: Моля, канете за солисти и изпълнители на ударни инструменти! Имаме прекрасни концерти за маримба, вибрафон и перкусии. Имаме солисти на световно ниво – Василена Серафимова, Свет Стоянов, Кирил Стоянов, Георги Виденов, Пламен Тодоров, Томи Емилов, Виктор Бенев, Мирослав Димов, Владимир Петров, Кирил Георгиев, Георги Танчев, Александър Каменаров, Татяна Колева, Ирена Манолова и много, много други. Нека им дадем възможност да радват и българската публика!

 

Мария Палиева

Главен преподавател по ударни инструменти

в НМУ „ Любомир Пипков”



Национално Музикално Училище Любомир Пипков


Новини
ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ /
МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА /
МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО